מה חדש בעולם

  • חדשות שימושי אפר פחם באוסטרליה - עיתון בהוצאת ארגון ADAA (Ash Development Association of Australia), אוסטרליה, נובמבר 2011.
    שימוש בגראוט המבוסס על אפר - פרויקט ייצוב תשתית לצורך סלילת כבישים לאורך 40 ק"מ באזור Hunter, אוסטרליה, כלל מילוי חללים תת קרקעיים של מכרות מהעבר. חללים וסדקים שאותרו ב- 15 מטר העליונים של הקרקע נכרו לבורות פתוחים ומולאו בקרקע שעברה הידוק. בעומקים גדולים מזה נעשה שימוש בגראוט המבוסס על אפר מרחף שהוזרק לתוך החללים. זאת לאור היתרונות הגלומים בגראוט זה, בהם כושר זרימה ומילוי חללים חסרי גישה ישירה, הקניית חוזק וקיים גבוה ועלויות נמוכות יחסית.
  • חדשות שימושי אפר פחם בארה"ב - עיתון בהוצאת ארגון ACAA (American Coal ash Association), ארה"ב, 2011.
    עלות הימנעות משימוש באפר מרחף - מחקר כלכלי שנעשה לאחרונה מטעם The American Road & Transportation Builders Association's Transportation Development Foundation (ARTBA-TDF) ארגון שנוסד ב- 1902, הוותיק והמכובד ביותר בתחומו בארה"ב), במטרה להעריך את ההשלכות הכלכליות העלולות להיגרם מהימנעות משימוש באפר מרחף בענף התשתיות התחבורתיות ב- 20 שנה הבאות. המחקר נערך במסגרת הדיון הציבורי המתקיים בימים אלה בארה"ב על הצעת EPA להגדיר את אפר הפחם "כפסולת מסוכנת" כאשר הוא מוטמן באתרי סילוק והחשש שהגדרה זו, המתייגת את האפר כחומר מסוכן, תרתיע מלנצלו בשימושים מועילים. ממצאי המחקר מצביעים על חיסכון של כ- 104.6 מיליארד דולר העשוי להתקבל בניצול אפר מרחף כחומר בנייהלמטרות סלילת דרכים והקמת גשרים ומחלפים. מממצאי המחקר עולה כי המשך השימוש באפר מרחף יביא לחיסכון בהוצאות פיתוח תשתיות תחבורה, בהשוואה לחומרים החלופיים, בסך יותר מ- 5.23 מיליארד דולר מדי שנה, 2.5 מיליארד דולר מתוכם בעלויות החומרים ו- 2.73 מיליארד דולר בהוצאות תיקוני התשתיות, שיידרשו עם הזמן בשל משך הקיים הקצר יותר של תערובות צמנטיות אחרות.

    ניסוי הפקת זהב מאפר מרחף - חברה בארה"ב בשם Royal Mines and Minerals Corporation (RYMM) פיתחה שיטה בשם Cholla process להפקת זהב מאפר מרחף. לטענתה ניתן באמצעות שיטה זו להפיק זהב בכמות מ- 0.25 אונקיה (אונקיה שוות ערך למשקל 28 גרם בקירוב) ועד אונקיות רבות, לכל טון אפר מרחף. החברה מדווחת כי בפיילוט תעשייתי הצליחו באופן עקבי להפיק מ- 50 טון אפר מרחף אונקיית זהב אחת לכל טון.

    ייצוב קרקע למטרת סלילת כביש - לצורך הקמת מרכז הפצה חדש של חברה לשרותי מזון ב- Kenosha, ויסקונסין, נדרש שיקום כביש אספלט באורך 1.5 מייל. הקרקעות באזור סבלו מאירועי שיטפונות בעבר ויכולת התסבולת שלהן (bearing capacity) לא היתה אחידה.. הפתרון שנבחר היה ייצוב השתית לכביש החדש בעזרת אפר מרחף (class C - Calcareous). האפר יושם בתערובת עם הקרקע לעומק 30 ס"מ ותרם לזירוז הייצוב והחיזוק של השתית בתהליך שהושלם תוך זמן קצר מאד של יום אחד בלבד. גשם שירד בלילה של אותו יום גרם להתחזקות השתית בשל הגברת פעולת ההידרציה. השימוש באפר בשיעור 12% בשכבה המיוצבת, הביא לעליה במת"ק (מנת תסבולת קליפורניה, California Bearing Rate- CBR) בשכבה מ- 4-6 ל- 50-70.

    שימוש באפר מרחף כמילוי מבני בהקמת מסלול תעופה - במסגרת הרחבת שטח פעילותו של שדה התעופה Asheville, צפון קרוליינה, ארה"ב, אשר צפוי להתחיל לפעול בשנת 2014, נעשה שימוש בכ- 1.6 מיליון מ"ק אפר מרחף (מורטב) למילוי מבני לסוללה המיועדת למסלול המראה/נחיתה חדש. יישום האפר נעשה בשילוב עם יריעות גיאוסינתטיות מסוג HDPE (High Density Polyethylene) & GCL (geocomposite clay liner), ששימשו כשכבת הגנה לסביבה ולמי התהום בפני תשטיפי האפר. כיסוי הסוללה בוצע עם יריעת HDPE ועליה הונה קרקע שעברה הידוק בשיעור של לפחות 95% מודיפייד פרוקטור, בהתאם למפרט לפיתוח מתקנים ותשתיות לשדות תעופה. פרויקט הקמת שדה התעופה ב- Asheville הוכר לאחרונה ע"י האגודה האמריקאית לתעופה כאחד מזוכי השנה בתחום.
  • שימוש באפר פחם מרחף במחזור אספלט - אוניברסיטת OSU, אוהיו, ארה"ב, 2007
    לאחרונה התקבל דו"ח מאוניברסיטת OSU באוהיו, ארה"ב על מחקר וניסוי שדה שנערכו בהוספת אפר מרחף כמוסף צמנטי לתערובת אספלט במחזור עמוק לחידוש כבישים באזורים המתפתחים ביותר של אוהיו. מטרת המחקר היתה להדגים את היעילות שבשימוש אפר מרחף מטיפוס F בצירוף סיד או אבק כבשני סיד בתשתיות אספלט, תוך שימוש בשיטת המחזור FDR - Full Depth Reclamation.
    ממצאי המחקר החיוביים בנוגע לשימוש באפר הפחם המרחף כמחליף צמנט בתחזוקת התשתית התחבורתית מאפשרים חיסכון כספי ניכר וכן תרומה משמעותית להפחתת פליטת הפחמן הדו חמצני (גז חממה), המתקבל כתוצר לוואי בייצור צמנט.